صبح صادق >>  دیدگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۵۹۴۴۹
رسانه‌های نقطه‌زن ‌ـ1

 نیاز حیاتی جهان امروز

پایگاه بصیرت / سعید صادقلو/ گروه سیاسی
امروزه، رسانه‌ها بسته به اهداف و فلسفه وجودی خود، شاهرگ حیاتی تبیین‌ساز، آگاه‌ساز و جهت‌ساز در جوامع گوناگون هستند. این شاهرگ حیاتی می‌تواند در جهت خیر ابناء بشر و رفع مشکلات او طراحی شده باشد و گام بردارد یا اینکه به منظور بهره‌برداری از اهداف سوء در جهت خلاف مبانی و بایسته‌های اعتقادی و ارزشی در جوامع هدف فعالیت کند. در اهمیت رسانه و کار رسانه‌ای همین بس که رهبر حکیم انقلاب اسلامی افزون بر تأکیدات ارزشمند خود بر حوزه‌های رایانه‌سپهر، جنگ ترکیبی و شناختی در سخنرانی‌های گذشته، در سخنانی تبیین‌آفرین نیز فرمودند: «امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها، رسانه‌ای است. بیش از آنچه موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و مانند اینها تأثیر بگذارند در عقب راندن دشمن، رسانه‌ها هستند که تأثیر می‌گذارند و دل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ذهن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. 
جنگ، جنگ رسانه‌ای است؛ هر کس رسانه قوی‌تر داشته باشد، در اهدافی که دارد‌ـ هر هدفی‌ـ موفق‌تر خواهد بود.» این سخنان نشان‌دهنده آن است که امروزه، رسانه به صف اول نبردهای موجود در جهان مبدل شده است و آمادگی لازم و مناسب در این زمینه، برای کشور، نیازی حیاتی و در عین حال، راهبردی است. 
 رسانه‌های موجود در جهان، فارغ از بنیان‌های دولتی یا غیردولتی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، اثرگذاری خاص خود را بر روی جوامع هدف دارند. جامعه امروز، به صورت بسیار ویژه، متأثر از حوزه رایانه‌سپهر و رسانه است. چه بخواهیم چه نخواهیم، در جهان امروز، رسانه‌هایی که تکنیک‌های جدیدتر، خلاقانه‌تر، دلپذیرتر و جذاب‌تری در اطلاع‌رسانی دارند.  امروزه در کشور ایران، بیش از چهارده هزار رسانه فعال هستند که این تعداد هم نشان‌دهنده آزادی رسانه‌ای در کشور عزیزمان است و هم به نوعی مهر تأییدی است بر اینکه باید فعالیت این تعداد رسانه، به خوبی در قالب چارچوب‌های قانونی مدیریت شود تا اثرگذاری آنها در جامعه ایران و حتی در مقیاس بین‌المللی به بهترین و بالاترین میزان برسد. 
اما رسانه خوب و مؤثر در زمانه جنگ رسانه‌ای چه تعریف و خصوصیاتی باید داشته باشد؟ رسانه به صورت مبنایی در زبان دلنشین فارسی، از مصدر «رسانیدن» و به معنای «وسیله رسانیدن» است. مقصود اصلی و مبنایی از رسانه، «وسیله رسانیدن پیام از پیام‌دهنده به پیام گیرنده است.» به صورت کلی می‌توان گفت، واژه «رسانه»، به گردآوری انواع مختلفی از هنرهای سخن و فناوری‌های دیداری و شنیداری با هدف ارتباط‌بخشی برمی‌گردد.  بنابراین، همانطور که درباره بحث موشک و پهپاد به فناوری نقطه‌زنی رسیده‌ایم، شرایط زمانه ایجاب می‌کند که در خصوص قدرت رسانه‌ای نیز نقطه‌زنی کنیم و رسانه‌های نقطه‌زن داشته باشیم؛ اما رسانه نقطه‌زن چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ رسانه نقطه‌زن، آن رسانه‌ای است که بتواند برای مخاطبان، حق‌محور‌ترین، سهل‌الوصول‌ترین، به‌روز‌ترین و تبیین‌آفرین‌ترین باشد و به منزله تکیه‌گاهی امیدبخش و اعتمادساز در زمینه نیازهای رسانه‌ای مخاطبان قلمداد شود. اما رسانه نقطه‌زن، چه ویژگی‌هایی دارد؟ موضوعی که در شماره آینده به آن خواهیم پرداخت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات